Onko ympärilläsi idiootteja? Mitä jos katsoisit ensin peiliin?

Luitko sinäkin Thomas Eriksonin kirjan ”Idiootit ympärilläni”? Kirja on herättänyt paljon keskustelua, ja monen mielestä onkin ollut hauskaa esimerkkien avulla tunnistaa kollegoita, ystäviä, asiakkaita ja sukulaisia. Kirjan herättämistä ajatuksista on ollut mukavaa myös yhdessä kavereiden kanssa vitsailla ja heittää työyhteisössä aiheeseen liittyviä letkautuksia aina tilaisuuden tullen. Kirja onkin erittäin viihdyttävä ja helppolukuinen.

Äskettäin juttelin kirjasta erään Matin kanssa. Matti
sanoi, että hän ei ollut ihan varma, mikä käyttäytymistyyli häntä parhaiten
kuvaa, koska hän oli löytänyt itsestään piirteitä useammasta väristä. Hän koki
olevansa ulospäinsuuntautunut, nopea ja tuloshakuinen (punainen), mitä hän piti
erittäin hyvinä ominaisuuksina, mutta samalla hän näki itsensä myös tarkkana ja
analyyttisenä (sininen). Matin lähin työkaveri taas on hiljainen, ystävällinen puurtaja
(vihreä), jonka Matin mielestä ehdottomasti pitäisi muuttua rohkeammaksi.
Kysyin, miten tämä hiljainen henkilö suoriutuu työtehtävistään. Matti meni
mietteliääksi. Itse asiassa kollega hoitaa työnsä hyvin. Hän jaksaa kuunnella asiakkaita,
jotka ovat vaikeissa tilanteissa, hän on myötätuntoinen ja luotettava sekä ahertaa
mielellään rutiinien parissa. Hän on juuri sopiva henkilö tehtäväänsä, mutta Matti
oli kuitenkin pitänyt kollegaa hieman ”idioottina”, koska tämä on niin erilainen
kuin hän itse. Kerran jututin tätä Matin kollegaa, Heidiä. Heidin mielestä
Matti on jyrä, joka keskittyy vain numeroihin ja faktoihin, näkemättä lainkaan
ihmisiä.

Joskus kuulee myös väitettävän, että juuri extroverteillä on hyvät vuorovaikutustaidot. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Vuorovaikuttaminen on nimensä mukaisesti vastavuoroista, vuorotellen vaikuttamista. Siihen liittyy paitsi puhuminen, myös kuuntelu ja empatia. Tunnen erään erittäin puheliaan ja sosiaalisen henkilön, Lauran (keltainen). Lauralla on paljon ideoita ja hän on kiinnostunut monista asioista. Hänellä tuntuu myös olevan ratkaisu joka asiaan. Hän esittää näitä ratkaisuja kaikille ja on ylpeä nopeudestaan ja nokkeluudestaan. Olen huomannut monien loukkaantuvan Lauran esittämistä ratkaisuista. Syynä on useinkin se, että Laura ei ole kuunnellut toista henkilöä riittävästi, jotta hän ymmärtäisi, mikä on todellinen tilanne, mitä tämä toinen henkilö arvostaa ja mitä hän on jo kokeillut ongelmaansa. Kun toinen ei tartu Lauran ehdotuksiin, Laura kummastelee hetken, miksi hänen apunsa ei kelpaa, mutta rientää sitten taas eteenpäin, koska hän on yleensä myöhässä. Laura on loistava ideoija ja hänet kannattaa ottaa mukaan, kun haetaan uusia ajatuksia ja innostusta. Lauralla on kuitenkin sosiaalisuudestaan eli seurallisuudestaan huolimatta puutteita sosiaalisissa taidoissaan. Jotta Lauran aloittamat projektit saadaan maaliin, hän usein tarvitsee ympärilleen sinisiä, vihreitä ja punaisia.

Järjestelmät, sovellukset ja robotit eivät – ainakaan
pitkään aikaan - hallitse ihmisen kohtaamista yhtä hyvin kuin toinen ihminen
parhaimmillaan. Innovointi, ongelmanratkaisu, asiakaspalvelu, johtaminen ja
konsultoiva myyntityö edellyttävät usein jatkuvaa vuorovaikutusta. Onnistuaksesi
vuorovaikutustilanteissa sinun on tunnettava itsesi, jotta tiedät, millainen
käyttäytymistyyli sinulle on luontaista ja miten erilaiset ihmiset kokevat
luontaisen käyttäytymis- ja kommunikointityylisi.  Jos sinulle on tärkeää nopea tahti ja
tuloshakuisuus, mutta johdettavasi haluaa keskustella asioista ja puntaroida
niiden vaikutuksia omaan ja työkavereiden hyvinvointiin, et saa viestiäsi yhtään
paremmin läpi toistamalla tulosten ja nopean etenemisen merkitystä. Tämä ei
tarkoita, että johdettavan käyttäytymistyyli on huonompi kuin sinun, se on vain
erilainen. Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan ja kaikki käyttäytymistyylit ovat
yhtä hyviä.

Jos haluat onnistua esimiehenä, myyjänä tai
asiantuntijana entistä paremmin ja erottautua kilpailussa, ei riitä, että
tiedät ihmisten olevan erilaisia. Sinun on ennen kaikkea tunnettava itsesi ja
hyödynnettävä tätä tietoa siten, että saat viestisi perille, myyt ratkaisusi
asiakkaalle sekä innostat ja motivoit tiimiäsi, jolloin sinut koetaan entistä
vaikuttavampana ja vakuuttavampana asiantuntijana sekä luotettavampana
yhteistyökumppanina. Itsetuntemus on tärkeää myös itsensä johtamisen kannalta. Itsensä
johtaminen ja vuorovaikutustaidot ovat monien tutkimusten mukaan tärkeimpien työelämätaitojen
joukossa myös tulevaisuudessa.

Thomas Eriksonin väriteoria pohjautuu tunnettujen psykologien, Jungin ja Marstonin teorioihin, kuten myös Extended DISC®-analyysi.

Haluatko vaihtaa ajatuksia aiheesta? Ota yhteyttä!


Virpi Teronen
virpi.teronen@mercuri.fi
040 542 4382

Blogin kirjoittaja Virpi Teronen on sertifioitu Extended DISC® -valmentaja.